Olej rzepakowy jednak niezdrowy?

Przez wiele lat unikałem jak ognia oleju rzepakowego do smażenia. Wiadomo, kwas erukowy, niezdrowy jak cholera. W domu go nie używaliśmy, od lat do smażenia oliwa z oliwek (uważając by nie przypalić), smalec, masło klarowane lub frytura wołowa.

Olej rzepakowy niezdrowy? Może jednak nie

Jakieś dwa lata temu moje negatywne nastawienie do rzepaku złagodniało. Po poczytaniu sobie o tym, że kwasu erukowego praktycznie już nie ma, a proporcje kwasów tłuszczowych są bliskie ideałowi – złagodniałem. Olej rzepakowy do smażenia wrócił do łask w dwóch zastosowaniach:

  • smażenie w głębokim tłuszczu (tylko tempura, frytki smażę wyłącznie w dobrej frytkownicy)
  • oraz do robienia majonezu. Okresowo kupowałem też olej rzepakowy tłoczony na zimno, jest super smaczny do maczania chleba.
Olej rzepakowy zdrowy?

Najnowsze badania amerykańskich naukowców rewidują jednak moją poprawę postrzegania rzepaku. Myszy karmione żarciem z dodatkiem oleju rzepakowego wykazują na starość zwiększone ryzyko demencji oraz powstają im w mózgach złogi amyloidowe — jak w przypadku choroby Alzheimera u osób starszych.

Olej rzepakowy jest szkodlwy

Dlaczego wychodzi to dopiero teraz? Ponoć prawie wszystkie dotychczasowe badania wpływu olejów roślinnych na zdrowie koncentrowały się wokół układu krążenia, a badań ich wpływu na układ nerwowy jest tyle co kot napłakał. Tak naprawdę jeśli chodzi o tłuszcze powszechnie roślinne stosowane w Polsce, stuprocentowo bezpieczna i zdrowa jest tylko znana od tysiącleci oliwa z oliwek. Pozostałe są relatywnie nowymi wynalazkami. Olej słonecznikowy (wynalazek osiemnastowieczny) nie nadaje się do spożycia w dużych ilościach ze względu na niezdrowe proporcje kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6, a rzepakowy jak widać powyżej.

Podsumowanie

Wygląda więc na to, że pierwotna intuicja mnie nie myliła. Olej rzepakowy jest niezdrowy. Należy zdjąć społeczną klątwę z nasyconych kwasów tłuszczowych i ogólnie z tłuszczu zwierzęcego, a z roślinnych trzymać się tego, co wypróbowane i bezpieczne. Oliwa wciąż rządzi 🙂 Dlatego pamiętajcie co jadacie, warto sprawdzać jakie ma składniki odżywcze np. olej. Wtedy wiemy, czy to co jemy jest zdrowe bądź nie.

Skoro mowa o zdrowiu, to może was zainteresuje moje wpisu o treningu Taekwondo albo o tym jak obecnie wygląda jazda rowerem po ulicy.

Dowiedz się wiecej o wielofunkcyjnym urządzeniu do gotowania Multicooker.

    • heniek, 20 maja 2021, 11:23

    Odpowiedz

    O kurde, chyba też zamienię na oliwę :O

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.